Prawie równo rok temu rozpoczęła się 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki w Wenecji (60. Biennale di Venezia). Trwała od 20 kwietnia do 24 listopada 2024 roku. Ideą przewodnią tego wydarzenia, jednego z znajwiększych i najważniejszych pokazów sztuki współczesnej na świecie, było hasło „Cudzoziemcy są wszędzie” (Stranieri Ovunque), a jego kuratorem był Adriano Pedrosa. Wystawy główne pokazywano w Giardini i Arsenale; wiele wystaw towarzyszących odbyło się na terenie całego miasta.

Wrocławski artysta Andrzej Dudek-Dürer wybrał specjalnie dla plaży kilkanaście niezwykle interesujących prac prezentowanych wtedy w Wenecji.

Roberto Indiana, Love, 1966–2006, 55,3 x 58,5 x 33,4 cm, marmur; Procuratie Vecchie, wystawa towarzysząca

Jeffrey Gibson, The space in which to place me, instalacja; Giardini, Pawilon USA

Lauren Halsey, Keepers of the Crown, beton zbrojony włóknem szklanym , materiały mieszane, instalacja rzeźbiarska; Arsenał

Yuriy Biley, Pavlo Kovach, Anton Varga – Kolektyw Open Group, Powtarzajcie za mną II, instalacja multimedialna; Giardini, Pawilon polski

Andrzej Wróblewski, Likwidacja getta (druga strona), 1949, olej na płótnie, 120cmx89 cm; Procuratie Vecchie, wystawa towarzysząca

Ruth Patir, Manifest; Giardini, Pawilon izraelski

Yael Bartana, Ersan Mondtag, Thresholds, instalacja na fasadzie budynku; Giardini, Pawilon niemiecki

Anna Maria Maiolino, Ao finito, 1994/2024, z serii Terra Modelada, instalacja z 10 ton formowanej gliny i roślinności; Arsenał

Yinka Shonibare, Refugee Astronaut VIII, manekin z włókna szklanego, bawełniana tkanina drukowana metodą holenderskiego wosku, siatka, rzeczy osobiste, hełm astronauty, buty księżycowe i stalowa płyta bazowa 194,4 × 94 × 114 cm.
Na drugim planie: Claire Fontaine, Straniero Ovunque, neon dwustronny montowany na ścianie, rama, transformatory, kable; Arsenał

Bordadoras de Isla Negra, grupa hafciarek z Chile, bez tytułu, 1967–1980, płótno haftowane, 230 cm x 774 cm; Arsenał

Madge Gill, Crucifixion of the Soul (fragment), 1936, 147 cm x 1062 cm, rysunek, tusz na tkaninie perkalowej; Giardini, Pawilon Centralny

Nil Yalter, Topak Ev., 1973, instalacja – struktura metalowa, filc, skóra owcza, teksty i media mieszane, 250 × 300 cm; na pierwszym planie: Andrzej Dudek-Dürer, Żywa Rzeźba, 1969-2024, performans; Giardini, Pawilon Centralny

.

Plaża dziękuje Autorowi fotografii za ich udostępnienie. Tytuł zbioru pochodzi od redakcji. Na fotografii tytułowej: MAHKU (Movimento dos Artistas Huni Kuin), Kapewe Pukeni [Bridge alligator], instalacja, mural na elewacji Pawilonu Centralnego o powierzchni 750 m2; Giardini.

.

.

Andrzej Dudek-Dürer
wrocławski artysta multimedialny, performer, fotograf, grafik, kompozytor i muzyk, często pracujący z instrumentami i mediami elektronicznymi, jest aktywny na wielu polach wypowiedzi – tworzy instalacje, rzeźby, zajmuje się environment, budową instrumentów, działalnością metafizyczno-telepatyczną. Jego prace znajdują się w muzeach i prywatnych zbiorach na kilku kontynentach. Stypendysta i laureat nagród MKiDN. culture.pl/pl/tworca/andrzej-dudek-durer